Uważaj na oszustów podczas świątecznych zakupów online
TM/ przykładowa ilustracja
Przed świętami rośnie liczba internetowych oszustw. Policja przypomina zasady bezpiecznych zakupów online i podpowiada jak chronić dane oraz pieniądze, by uniknąć wyłudzeń i strat finansowych.
REKLAMA
Świąteczne zakupy w sieci wymagają ostrożności
Zbliżający się okres świąteczny to czas wzmożonej aktywności w internecie. To okazja nie tylko dla kupujących i sprzedających, ale też dla oszustów. Phishing, fałszywe strony płatności i podstawienia numerów rachunków to najczęstsze zagrożenia. Warto pamiętać o kilku prostych zasadach, które pomogą uchronić finanse i prywatność.
Jak chronić się przed oszustami
- Weryfikuj sprzedawcę i usługodawcę. Sprawdź opinie, zwróć uwagę na negatywne komentarze i podejrzane oceny.
- Przy przelewie upewnij się, że numer rachunku bankowego należy do odbiorcy płatności. Oszuści mogą podstawiać numer konta.
- Przeczytaj regulamin sprzedawcy. Może to uchronić przed nieprzyjemnymi niespodziankami i stratami finansowymi.
- Udostępniaj tylko niezbędne dane do realizacji płatności i dostawy.
- Jeśli podczas płatności nastąpi błąd, sprawdź dokładnie, czy nie zostałeś przekierowany na fałszywą stronę przypominającą prawdziwą.
- Ostrzegawczo traktuj komunikaty o rzekomej niedopłacie drobnej kwoty. To metoda wyłudzenia danych do bankowości internetowej.
- Wybieraj platformy e‑commerce i dostawców usług płatniczych oferujących ochronę kupującego w przypadku braku dostawy lub niezgodności towaru z opisem.
- Nigdy nie ujawniaj poufnych danych takich jak hasła do bankowości, kody BLIK czy kody 3D Secure.
- Zanim zatwierdzisz płatność, uważnie czytaj SMS-y i komunikaty z aplikacji banku. Ich treść może sugerować, że akceptujesz transakcję.
- Nie instaluj oprogramowania rzekomo wymaganego do „bezpieczeństwa płatności” ani narzędzi do zdalnego wsparcia, jeśli nie jesteś pewien źródła.
- Nie klikaj w linki z niespodziewanych wiadomości e‑mail lub SMS.
Dbajmy o bezpieczeństwo w sieci i mając na uwadze stan konta oraz ochronę danych nie podejmujmy pochopnych decyzji - Policjanci
Co zrobić, gdy podejrzewasz oszustwo
- Jeśli zainstalowałeś program do zdalnego pulpitu odinstaluj go i poinformuj bank.
- Zgłoś reklamację w banku i rozważ zmianę haseł do bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej oraz kodu PIN do karty.
- Złóż zawiadomienie na policji lub w prokuraturze.
Zdrowy rozsądek, chłodna ocena sytuacji i ostrożne korzystanie z internetu to najlepsza ochrona przed utratą pieniędzy. Nie daj się oszustom i zadbaj o bezpieczeństwo swoje oraz bliskich podczas świątecznych zakupów.
źródło informacji: nadkom. Monika Kosiec / policja.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE









