Koszalin/ Od piątku kasy biletowe i poczekalnia dla podróżnych PKP w dworcu tymczasowym
Zgodnie z informacją przekazaną przez Bartłomieja Sarnę z wydziału współpracy z mediami Polskich Kolei Państwowych S.A., od piątku obsługa podróżnych zostanie przeniesiona z obecnego budynku dworca PKP do tymczasowego dworca, który ulokowano w przejściu podziemnym pod al. Armii Krajowej. „Pasażerowie znajdą w nim poczekalnię oraz kasy biletowe przewoźników PKP Intercity i Polregio” – powiedział Sarna.
Zaznaczył, że od poniedziałku dla podróżnych szykują się jeszcze większe zmiany, ponieważ firma Alstal z Bydgoszczy wybrana w przetargu do budowy nowego dworca w Koszalinie, planuje od przyszłego tygodnia rozszerzenie frontu robót i przystąpienie do rozbiórki istniejącego budynku.
W związku z tym 19 czerwca zamknięty zostanie obecny budynek dworca, teren wokół ogrodzony. Przejście przez dworzec na perony będzie niemożliwe.
Jak podał wykonawca robót, pasażerowie, żeby dostać się na perony, będą kierowani drogą tymczasową przez parking, za budynek Poczty Polskiej i dalej na wysokość lecznicy chirurgicznej, gdzie umieszczona zostanie pochylnia umożliwiająca wejście na perony. Następnie od 26 czerwca droga dojścia na perony będzie przebiegała przez parking, „rękaw” i dotychczasowy tunel – obejściem za budynkiem dworca.
Polskie Koleje Państwowe S.A. z początkiem lutego br. wybrały w przetargu firmę Alstal Bydgoszcz na wykonawcę prac przy rozbiórce starego dworca PKP w Koszalinie (Zachodniopomorskie) i budowie nowego obiektu. 23 lutego podpisały w Warszawie umowę z realizatorem zamówienia, którego koszt to ok. 44 mln zł, a 10 marca w Koszalinie przekazały firmie plac budowy.
Nowy obiekt będzie lekką konstrukcją z przeszkoloną elewacją i ażurowym dachem. Zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony. Na wysokości piętra wyeksponowane będą oryginalne, zachowane ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone nocą.
Przestrzeń dworca będzie się składać z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej, na parterze, będzie hol kasowy z poczekalnią. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną w kolorze popielatym, posadzka natomiast zostanie wykonana z lastryko. W holu będą cztery okienka kasowe, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W części handlowej na parterze będą się mieściły: pasaż handlowy złożony z siedmiu lokali, a także toalety. Na piętrze znajdzie się siedziba Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Dokumentację projektową nowego budynku koszalińskiego dworca wykonała pracownia TBI Architekci z Gdańska. Obiekt ma być oddany do użytku pod koniec 2024 roku. (PAP)
autorka: Inga Domurat
ing/ ok/